موضوعات داغ

اگر ترمز خودرو نگرفت چکار کنیم؟

مقدمه

يکي از اتفاقات بسیار خطرناک در هنگام رانندگی، بريدن ترمز است. تصور اینکه در هنگام رانندگی با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت ترمز خود را از دست بدهید نیز وحشتناک است! به نظر شما چه راهی برای متوقف کردن خودرو در زمانی که ترمز از کار افتاده است می توان انجام داد؟

شاید برداشتن پا از پدال گاز و استفاده کم کم از ترمز دستی به ذهنتان رسیده باشد. اما این موارد ممکن است برای نگه داشتن خودرو در شرایط اضطراری کافی نباشند.

بياييد ياد بگيريم در اين شرايط چه کاری از دست ما ساخته است ا بتوانیم جان خود و سرنشینان را از خطر مرگ نجات دهیم.

 

1- به اعصاب خود مسلط باشید.

خونسردی خود را حفظ کنید تا بتوانید تصمیم درست و خوبی بگیرید. اگر استرس بگیرید ممکن است هیچکدام از کارهایی که الان مطالعه می کنید را در شرایط اضطراری بیاد نیاورید! پس تا جایی که می توانید آرام باشید.

 

چگونه بدون ترمز ماشین را نگهداریم

2- از حرکات بی جا بپرهیزید.

زیرا شرایط کنونی را بدتر می کند. ممکن است فقط به دلیل همین حرکات اضافی تصادف کنید یا کنترل ماشین از دست شما خارج شود.

 

3- پدال گاز را رها کنيد.

چگونه بدون ترمز ماشین را نگهداریم

اگر کروزکنترل ( سيستم تثبيت کننده سرعت خودرو براي سهولت در رانندگي در بزرگراه‌ها و مسيرهای باز) داريد، حتماً مطمئن شويد آن را خاموش کرده ايد.

 

4- پدال ترمز را چندین بار پشت سرهم فشار دهید.

چگونه بدون ترمز ماشین را نگهداریم

اینکار را انجام دهید که تا جایی که امکان دارد مقدار فشار لازم برای توقف اتومبیل فراهم شود. حتی اگر سیستم ترمز شما ازنوع ABS باشد! زیرا ترمز ABS زمانی کاملا فعال می شود که به شدت ترمز بگیرد.

 

5- پدال ترمز را بررسی کنید.

چگونه بدون ترمز ماشین را نگهداریم

شاید یک جسم خارجی مثل بطری آب زیر پدال مانده باشد. در این حالت پدال ترمز سفت بنظر میرسد. اگر پدال گاز برعکس نرم باشد ممکن است که روغن ترمز کم کرده ايد يا سيلندر اصلی  آن خراب شده باشد. در اين حالت شايد بتوانيد با چندبار فشار دادن به پدال ترمز کنترل خودرو میسر شود.

 

6- از جاده چشم بر ندارید.

چگونه بدون ترمز ماشین را نگهداریم

توصیه می شود در همه این مراحل هیچ وقت چشم از جاده برنداشته و همه این مراحل را باکمک پاها یا سرنشینان خودرو انجام دهید.تا به موانع بزرگ وخطر ساز برخورد نکنید. مثلا برای کنترل کردن اینکه شی یا چیزی زیر پدال ترمز نرفته است کاملا به پدال نگاه نکنید. سعی کنید توجه تان به جاده و خیابان باشد.

 

7- از دنده معکوس استفاده کنید.

چگونه بدون ترمز ماشین را نگهداریم

می توانید از معکوس کشیدن برای پایین آوردن سرعت خودرو استفاده کنید. اگر خودروی شما اتوماتیک می باشد آن را در حالت دستی گذاشته و دنده را در حالت 1 یا 2 قرار دهید. لازم به یادآوری است که به هیچ وجه یک مرتبه از دنده پایین استفاده نکنید چون کنترل خودرو از شما خارج می شود. همچنین ممکن است آسیب به گیربکس و موتور شما وارد شود.

 

8- به دیگر راننده ها وضعیت خطر را اعلام کنید.

چگونه بدون ترمز ماشین را نگهداریم

وضعیت خود را به سایر راننده ها مثل روشن کردن چراغ های خطر، بوق زدن وپایین آوردن شیشه ماشین و علامت دست یا همراه با سروصدا اعلام کنید. آنها از وضعیت شما خبر ندارند!

 

9-اصطکاک!

اصطکاک از عوامل موثر در کاهش سرعت خواهد بود. از همین رو اگر در مسیر خلوتی هستید همزمان با معکوس کشیدن اقدام به حرکت زیگزاکی نمایید تا میزان اصطکاک لاستیک ها زمین بیشتر گردد و منجر به کاهش سرعت خودرو شود.

همچنین در برخی جاده ها در لبه ی جاده لبه ی حاشیه ای قرار دارد (مثل شکل |||||||| هستند. در صورت حرکت بر روی این بخش صدایی ایجاد می شود که توجه خود را به جاده بدهید). می توانید از این بخش نیز استفاده کنید. بر روی این بخش حرکت کنید چون اصطکاک بیشتری ایجاد می کند. البته این کار را باید با ظرافت انجام دهید تا خودرو تعادل خود را از دست ندهد و به وضعیت بدتری دچار نشوید.

 

10- از عوارض زمین استفاده کنید.

در راه حتما با پستی بلندیها و سرعت گیر ها و دست اندازها برخورد خواهید کرد. سعی کنید به این طریق سرعت را پایین آورده وتوقف کنید.

 

11- از ترمز دستی استفاده کنید.

چگونه بدون ترمز ماشین را نگهداریم

زمانی که سرعت اتومبیل رو به کاهش بود، می‌توانید از ترمز دستی یا ترمز پارکینگ برای توقف کامل خودرو استفاده کنید. در نظر بگیرید که استفاده از ترمز دستی در سرعت‌های بالا ممکن است خطر آفرین باشد. از همین رو قبل از استفاده از ترمز دستی خودرو، با بهره ‌گیری از متد‌های بالا سرعت خودرو را کم کنید. همینطور دقت کنید که یک دفعه ترمزدستی را نکشید.

 

12- استفاده از موانع کوچک و کم خطر:

چگونه بدون ترمز ماشین را نگهداریم

اگر هیچکدام از راههای بالا برای توقف جواب نداد آخرین راهکار استفاده از موانع موجود در راه مانند درختچه های کوچک (کمتر از یک متر)، کیسه سیمان و مخزن کوچک آب یا هر چیز کوچک و مطمئن که خطر کمی داشته، می باشد. از این موانع برای توقف کمک بگیرید. (البته بسیار باید در این مورد دقت کنید چون ممکن است هرکدام از اینها بسیار خطرناک باشد)

 

شرایط اضطراری

در شرایط اضطراری از این روش ها استفاده کنید. دقت کنید که این روش ها به طور کلی پیشنهاد نمی شوند و فقط در مواقع ضروری و زمانی که مجبور به استفاده از آنها بودید از آن استفاده کنید.

 

1. برخورد با عقب اتومبيل دیگر

برخورد با پشت اتومبیل دیگر اگر چه خطرناک و توصیه نمی شود اما سرعت شما را کاهش می دهد. برای این کار اتومبيلي را انتخاب کنيد که هم سرعت با شماست و از استحکام خوبي بر خوردار باشد. قبل از برخورد با بوق زدن آنها را از عمل خود متوجه خطر سازيد. ضربه را به طور مستقيم وارد کنيد و از زدن ضربه هاي کشيدني و ظريف خودداري کنيد. چرا که اگر از گوشه ضربه بزنيد، باعث منحرف شدن هر دو اتومبيل از مسير شده و وضعيت خطرناکی را خلق مي کنيد. تا جايي که مي توانيد سرعت شما بايد آهسته باشد. (این راهکار بسیار خطرناک است. لطفا در تا حد امکان از موارد آموزش داده شده ی قبلی استفاده کنید.)

 

2. پیدا کردن جایی برای سایش

اگر نتوانستید اتومبیل خود را بطور کامل متوقف کنید، به دنبال یک محیط باز باشید جایی که بتوانید بدون برخورد با چیزی به حرکت ادامه دهید.

3. اگر راه‌های بالا جوابگو نبودند محلی که کمترین خطر را دارد، برای تصادف انتخاب کنید. پیدا کردن یک برآمدگی پر پشت از گیاهان گرینه خوبی است تا شما بتوانید بدون برخورد با موانع سخت، سرعت را کاسته و توقف کنید.

 

4. کشیدن به جاده خاکی (شنی وماسه ای)

با وجود ناپایدار بودن می تواند سرعت شما را تا نصف کاهش دهد. هر چند باید احتیاط کرد.

 

5. استفاده از جدول ها

جدول ها نیز می تواند یک محیط امن برای توقف باشد. اما باید به نکات زیر توجه کرد:

  • جدول کم عمق را انتخاب کنید که پس از برخورد با آن دوباره به ترافیک باز برخورد نکنید.
  • فرمان را سفت گرفته بطوریکه در اثر برخورد، کنترل اتومبیل از دست شما خارج نشود.
  • توجه کنید که اگر سرعت بالایی دارید ممکن است این کار برای شما بسیار خطرناک باشد.

چه کنیم تا با این مشکل بزرگ مواجه نشویم؟

 

1-تعویض به موقع لنت ترمز

با تعویض به موقع  لنت های ترمز و همچنین بازدید دوره ای سطح روغن ترمز، می توانید از بسیاری از این خطرات دوری کنید. در واقع بهترین راه حل، بازدید به موقع سیستم کنترل و اهمیت دادن به تغییرات آن می باشد.

 

2- ترمز گرفتن در سرازیری

اگر در سرازیری حرکت می کنید، از گرفتن ترمز مکرر و شدید بیش از حد خودداری کنید. در اثر ترمزهاى مكرر و شديد، لنتها در اثر سايش با ديسـك، داغ شده و در نتيجه چسبندگى خود را از دست می دهند. از اين رو عمل ترمزگيرى به درستى انجام نمی شود.پس در مسیر های سرازیری بهتر است با دنده سنگین حرکت کنید تا مجبور به استفاده از ترمز های مکرر نشوید.

 

3- بررسی مداوم لنت های ترمز

برای جلوگیری از ترمز بریدن، همواره سیستم ترمز خود را بررسی کنید و به صدای ترمز و خودرو در حین ترمز گرفتن توجه کنید. صدای سایش و جیرجیر کردن نشان دهنده خراب و ساییده شدن دیسک‌هاست که باید تعمیر و یا تعویض شوند.

 

4- نشت روغن به داخل دیسک ها

نشت روغن به داخل دیسک ها مانع از اصطکاک شده و ترمز گرفتن را تقریبا غیر ممکن می سازد.

 

5- استفاده از موتور خودرو

اگر موتور اتومبیل در ترمز گیری به شما کمک نکرد(منظور همان معکوس کشیدن است) و با همان سرعت به حرکت ادامه داده و دنده را خلاص کنید. اگر چه این کار بسیار خطرناک است. لذا باید در این راهکار هم بسیار با دقت عمل کنید.

 

6- خیس بودن ترمزها و پدیده هیدروپلنینگ

یکی از دلایل از دست رفتن موقت نیروی ترمز پدیده ھیدروپلنینگ است. این پدیده زمانی رخ می دھد که ترمزھا خیس ھستند، معمولا وقتی که از داخل یک چاله آب عمیق رد می شوید. چنین چیزی را تجربه کردید پایتان را از روی پدال گاز بردارید و فرمان را در مسیر مستقیم نگه دارید و ماشین را به این ور و آن ور نکشانید. بدین طریق خودرو، سرعتش کاھش می یابد و شما مجددا می توانید کنترل خودرو را بدست بگیرید.

 

7. بررسی چراغ ترمز عقب

قبل از شروع به رانندگی حتما این چراغ ها را کنترل کنید. چراغ ترمز علاوه بر نشان دادن اینکه شما در حال ترمز گرفتن هستید، نکته های دیگری را نشان می دهد. اگر با گرفتن ترمز روشن می شوند، عملکرد بهتری از سیستم ترمز انتظار خواهیم داشت. البته توجه داشته باشید که اگر مجبورید به شدت ترمز را فشار دهید تا این چراغ ها روشن شوند، بیش از نصف قدرت سیستم ترمز شما از دست رفته است. احتمالا یا لنت های ترمز خودرو ساییده شده و یا روغن ترمز کم شده است. اگر در حین رانندگی چراغ ترمز به طور خودکار روشن شد، نشان از وجود نقص در سیستم ترمز است. در این موقعیت بهترین کار توقف اتومبیل در کمترین زمان ممکن و در مکانی ایمن است.

 

8- اهمیت نحوه رانندگی

نحوه و مدل رانندگی یا به عبارت دیگر ترمز گرفتن شما در عملکرد ترمز تاثیر بیشتری دارد. برخی از رانندگان دائما پایشان بر روی پدال ترمز است. و یا ترمز شدید می گیرند که گرمای تولید شده در اثر ترمزهای مکرر، لنت ها و کفشک ها را سخت تر و غیر موثر می کند. مواد بکار رفته در ترمز باید مقداری انعطاف پذیر باشند تا بتوانند بطور کامل دیسک و کاسه را در بر بگیرند.

 

هشدار های ایمنی برای ترمز بریدن

 

1. مراقب معکوس کشیدن باشید

اگرچه جان و سلامتی شما در اولویت است اما ذکر این نکته خالی از لطف نیست. توجه کنید در زمان معکوس کشیدن باید مراقب موتور خودرو باشید. همانطور که گفتیم معکوس کشیدن نامناسب باعث آسیب به گیربکس و موتور شما می شود.

 

2. اطمینان از حل مشکل

زمانیکه اتوموبیل را متوقف کردید، تا مطمئن نشده اید که مشکل حل شده است، به هیچ وجه دوباره شروع به حرکت و رانندگی نکنید.

 

3. خودرو را هرگز خاموش نکنید.

هرگز در چنین شرایطی خودرو را خاموش نکنید. حتی در هنگام رانندگی و ترمز گرفتن با سرعت پایین نیز اینکار خطرناک است چرا که سیستم هیدرولیک و ترمز به موتور وابسته هستند. اگر خودرو را خاموش کنید سیستم پمپ روغن ترمز از کار افتاده و دیگر عمل نخواهد کرد. (می توانید خودتان نیز در زمانی که خودرو خاموش و متوقف است این موضوع را امتحان کنید. پدال ترمز را چند بار فشار دهید. خواهید دید که کم کم پدال سفت شده و دیگر کارایی زیادی ندارد.)

 

4. پیشگیری بهتر از درمان!

در پایان یادآور می شویم که مواجهه با شرایط بریدن ترمز خودرو بسیار خطرناک است و شاید شما فرصت هیچکدام از موارد بالا را نداشته باشید. پس به یاد داشته باشید پیش گیری بهتر از درمان است! در نتیجه همیشه در دوره های منظم زمانی خودرو خود را جهت بررسی عملکرد صحیح سیستم ترمز نزد کارشناس ببرید تا همواره از سلامت این سیستم حیاتی اطمینان حاصل شود.

 

توصیه: امنیت خانواده وخودروی خود را با خرید لنت های اصلی تضمین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا